صفحه اصلي
نقشه سايت
تماس با ما
 
   

—►یادداشت‌های پراکنده◄—



معضل رهیافت ادبی به قرآن

چهارشنبه ـ 30 دی 1394

در قرن بیستم میلادی در مصر جریانی نواندیشانه در مطالعات قرآنی سر برآورد که در نوشته‌های عربی و اروپایی با عناوینی چون «رهیافت ادبی» و «مکتب ادبی» شناخته می‌شود. گذشته از امین خولی، که پایه‌گذار این رهیافت شمرده می‌شود، محمد احمد خلف‌الله را از مهم‌ترین نمایندگان و نصر حامد ابوزید را از مشهورترین ادامه‌دهندگان این مکتب می‌دانند. ابوزید در 2003 مقاله‌ای در نشریه «الفِ» دانشگاه قاهره منتشر کرد و در آن به بیان دشواری‌ها و معضلات پایبندی به «رهیافت ادبی به قرآن» در جوامع اسلامی پرداخت. او در این مقاله به جنجال رخ‌داده بر سر رساله دکتری خلف‌الله به‌راهنمایی خولی توجه کرد و کوشید تا نشان دهد که نزاع بر سر رهیافت ادبی به قرآن در دوره جدید تنها صورتی نوین از نزاعی ریشه‌دار در نخستین سده‌های اسلامی است. خواندن مقاله ابوزید از آن جهت جذاب‌‌تر می‌شود که بدانیم خود او در زمره کسانی بود که در متن نزاع‌های فکری و اجتماعی بر سر ماهیت ادبی قرآن قرار گرفت و عوارض اعتقاد به چنین نگرشی بر زندگی شخصی و اجتماعی‌‌اش سایه افکند. ترجمه‌ام از این مقاله حدود دو سال پیش در آینه پژوهش منتشر شد.
پی‌نوشت: این وبسایت «طواسین» هم در میان وبسایت‌های عرب‌زبان به‌نظر جای بدی نمی‌آید؛ از گردانندگان‌اش چیزی نمی‌دانم، اما در حد خودش بد نیست! نوشته‌ای از عبدالسلام حیدر در طواسین درباره منابع اندیشه امین خولی:
http://tawaseen.com/?p=2491


خروج